Trento, Alto Adigio

Levico Therme

rain 18 °C
Bekijk Roma, here we come op zwit.too's reiskaart.

Woensdag, 1 juni 2016, Levico Terme
We hebben vannacht goed geslapen. Ik heb nog een paar droompjes verwerkt over aardappels met rundvlees. Lekker onderwerp. Vanmorgen bleef het droog en we liepen in zomertenue. We hebben bij de supermarkt MD aardig ingeslagen en waren toch niet zoveel kwijt: uitzonderlijk.
De verse broodjes verslonden en genoten van de zon: ’t was (even) heel lekker warm.
We wilden in het dorpje boven, Levico Terme, even rondkijken en dat was voorwaar een leuke ervaring. In de hoofdstraat werd een evenement voorbereid wat morgen van start gaat: Festival Dei Fiori in het historisch centrum. Er wordt gebruik gemaakt van water wat dwars door de straat loopt via allerlei bouwwerken en obstakels. Overal werden bloemdecoraties opgetuigd, etalages aangepakt en de straat geschrobd. Het betrekt alweer en de eerste druppels vallen. Even later breekt de hemel open en komen er bakken water naar beneden. We hebben in het campingrestaurant pizza gegeten waarover Anneke niet zo enthousiast was, maar ik wel! Een asperge/ham/eitje bij-pizza: ik was blij, man! Terug in de caravan: ik doe de kachel maar aan.

Geplaatst door zwit.too 11:59 Gearchiveerd in Italië Reacties (0)

Von Himmelhoch Jauchend

...bis zum Tode betruebt

sunny
Bekijk Roma, here we come op zwit.too's reiskaart.

Maandag, 30 mei 2016, Rio Veggio
Met wat weemoed namen wij vanmorgen afscheid van de Camping La Spiaggia aan het meer van Trasimeno. We schudden de handen van Marieke, Marcel en Jorn, Anneke en Joop, Ine en Arie en nog een stuk of wat andere buren waarvan we de namen nooit gehoord hebben.
Om 11:10 uur reden we en nu richting Firenze (Florence). De eerste 39 kilometers waren binnendoor en daarna zaten we op de snelweg. De zon schijn uitbundig en de auto schudt uitbundig vanwege de harde wind. Wij vonden het mooi rijden: een mooi landschap en redelijke hellingen.
Onderweg een stop voor een stukje lunch met verse broodjes. We reden erg rustig, we hadden geen haast want er is een middagsluiting va 13:00 – 15:00 uur op de camping waar we naartoe willen. Nadat we van de tolweg af waren en de binnenlanden in zegt Anneke: Ik heb een flash back dat we hier eerder zijn geweest. Peins, peins, pieker: we wisten niet wanneer dat geweest is.
Toen ik vlak bij de camping was en een heel scherpe bocht naar links moest draaien viel bij mij het kwartje. Maar wanneer? Maar we zijn hier eerder geweest. HEt komt misschien wel weer eens een keer.
Riva del Setta is de naam en het is gewoon een grote vergissing. Het oeroude toiletgebouw met 1 x hurktoilet, 1 x gewoon toilet en een urinoir. De douches werken met munten en zien er zeer afgeleefd uit.
We hebben de plannen bijgesteld: het wordt niet Bologna, maar we gaan een stuk verder (280 km) noordelijk naar de Lago di Levico, Loc Pleina 1.

Dinsdag, 31 mei 2016, Lago di Levico
Stonden we aanvankelijk als tweede passant op deze camping, voordat we naar bed gingen stonden we met tien caravans/campers! We hadden in het geheel geen haast en dan vertraagd het tempo automatisch nog een paar tandjes. Om even voor half tien reden we dan het terrein af en spraken de niet zo magische woorden: : Deze Camping Nooit Meer!:
Goed. Orde van de dag, het is stralend weer, wind staat er bijna niet meer, we schieten zo de Auto Strada op. Richting Bologna, dan naar Modena en verder naar Verona. Dan ben je ter hoogte van het Garda Meer maar je blijft er een bergketen of twee vanaf. Dus je weet dat het meer er is aan je linkerhand, maar je ziet ‘m nooit langs deze weg.
We ontmoeten een echtpaar in een KIP-eitje: een minicaravan voor sportieve caravanners. (Of ze hebben geen geld voor een grotere, dat kan ook). Er ontspon zich een leuk gesprek over de te volgen route richting Duitsland. Heel mooi en niet onbelangrijk: geen tolgelden en hoog door de Dolomieten. Het sprak me helemaal aan!
Afijn, wij gaan er bij Trento af en betalen een kleine €25,- tol. Nog een kilometer of 10 en we staan bij de camping Lago di Levico.
De hele zaak is net verzopen in een mega-regenbui en dat schijnt de laatste paar dagen al aan de hand te zijn geweest. We zoeken een plekje uit en zetten de zaak op poten (letterlijk!)
We hebben er 290 kilometer opzitten, ze lopen hier op laarzen en dragen regenkleding.
Wij moeten even overschakelen op korte broek en polo! Met zwager Fred ziet het er niet goed uit.

Geplaatst door zwit.too 11:08 Gearchiveerd in Italië Reacties (0)

Toeristische Trekpleister

Zondag, 29 mei 2016, Tuoro Sul Trasimano
Het feestje vandaag heet Ïnfiorata del Corpus Domini en is een jaarlijks terugkomende gebeurtenis in dit dorpje. Zaterdagnacht worden er door een legertje vrijwilligers van bloemblaadjes en kruiden religieuze afbeeldingen gelegd in een straatje. Nou, en die hebben wij gezien!
We kregen ook nog een regenbui te verwerken en het was maar een kort straatje en we konden de auto alleen illegaal kwijt en we konden ook nog niet tanken, maar we vonden het wel een topevenement. Ondertussen waait het als een dolle en is de wind fris.
Voor de lunch waren we weer terug op onze onovertroffen camping. ’s Middags een tukje vanwege alle vermoeienissen van deze ochtend en daarna maar weer aan de COBB. Hetzelfde recept als gisteren en dat smaakte weer heel goed. Perfect mals vlees en dit keer een Pasta di Mama erbij van penne met vers gesneden groenten. Aanmaken met yoghurt en klaar is Luigi!
Op het water is er een redelijke drukte van kajuitzeilbootjes, het onderlinge verschil tussen de verschillende boten en bemanningen is groot. Maar wel leuk om te zien.
Morgen willen we zo’n 200 km noordelijker richting Bologna. Van diverse kanten horen we dat Bologna zo mooi is: gaan we uitzoeken.
Overigens kan het hierna gebeuren dat we weer een tijdje geen internet hebben.
Maar we blijven ons best doen om jullie te informeren.

Geplaatst door zwit.too 11:52 Gearchiveerd in Italië Reacties (1)

Gewoon shocking hot

..in het nieuwe zwembad...

Zaterdag, 28 mei 2016, Passignano sul Trasimeno
Gisteren bij de Coop twee polo’s gekocht. Zien er leuk uit en ze zijn van Kappa. Bij het passen gisteravond blijkt de maat niet helemaal in overeenstemming te zijn met internationale regeltjes. Dus vanmorgen maar terug. Het ruilen was geen probleem: ik heb nu XXL en er zit geen centimeter ruimte op borsthoogte! ’t Staat wel strak vind ik.
Tevens wat vleselijks gekocht voor op de COBB. Het is rond de dertig graden en we moeten er toch wel een beetje aan wennen. In het zwembad wordt het allengs een beetje drukker en Anneke weet te melden dat het water heerlijk is. Dan weet ik genoeg! Maar ja, het is wel heel warm. Ik word door Anneke en nieuw verworven vriendinnen onder druk gezet om toch vooral het zwembad in te duiken. Zittend op de rand, spetterend met de benen, kwam ik toch in het stadium: één, twee, drie in Godsnaam en liet me het water in glijden. Brrrrrrr..
Zo, en nu maar de nieuwe ligbedden uitproberen.
Op de camping is het inmiddels een drukte van belang. Onze beide buren hebben ondertussen familie op bezoek en Jord, zoontje van Marieke en Marcel kent de weg in onze caravan net zo goed als bij hemzelf in de tent.
Voor het avondeten hebben we de COBB opgestookt en Anneke heeft een lekkere frisse salade in elkaar gedraaid. Een drankje erbij, alle ramen en luiken open en zien dat we de temperatuur naar beneden te krijgen. Een overtrek over ons heen gedurende de nacht was genoeg: lekker geslapen!

Geplaatst door zwit.too 3:55 Gearchiveerd in Italië Reacties (0)

Buurt verkennen

Torre Pendente

Vrijdag, 27mei 2016, Tuoro sul Trasimeno
Het wordt nog een tikje warmer, het zal wel tegen de 30 graden aanlopen. Maar we hebben nog een verzameling cultureels op het lijstje staan en wel in het plaatsje Tuoro sul Trasimeno. We gingen driftig op zoek naar een VVV maar belandden op een Single Village van drie dagen. Hitsige Italiaantjes renden af en aan om alles op tijd klaar te krijgen want vanavond barst het los, the single party! Met de muziek zijn ze ook al aan het oefenen. Een jongeman spreekt ons aan terwijl wij ons toegang proberen te verschaffen in een gebouwtje wat volgens ons de VVV moest zijn. Dat bleek ook zo te zijn, maar nu even niet. Maar die jongeheer kon ons wel helpen want normaal runde hij deze tent!
Op De Campo del Sole staan 27 gebeeldhouwde pilaren die allemaal gehakt zijn uit de lokale steensoort die bekend staat als Pietra Serana. Mooi, dat weten we dan ook maar weer.
Verder is er een Torre Pendente ofwel een Scheve Toren. Die zagen we al vanaf de doorgaande weg. Er stond ook nog een bordje hoe je moest rijden. Dat was de eerste en de laatste, dus hebben we die toren nooit gevonden, maar wel genoten van het landschap.
Op naar de camping, daar lokt het meer. (volgens Anneke!) Maar ik moest er ook aan geloven. Waterschoentjes aan en uiterst voorzichtig het water in. Tandjes, wat was dat koud! In het zwembad waagt zich ook niemand aan een verstijvende duik: veel te koud.
’s Avonds uit eten geweest in Passignano sul Trasimeno. Ik vond het niet bijzonder, Anneke vond haar maaltijd wel goed. Naast ons zit een Zwitsers stel en we komen over wijn in gesprek. Spontaan biedt hij een proefglaasje diep rode wijn aan. En die was zo lekker dat we die spontaan ook besteld hebben (en ik kende de prijs niet eens!)
We hadden al uitgevogeld dat zo ook op de camping stonden en dat ze een camper hebben. Dus geen vervoer, maar wij wel. We boden een lift aan en ze waren blij dat ze niet nog eens 20 minuten moesten wandelen.

Geplaatst door zwit.too 3:58 Gearchiveerd in Italië Reacties (0)

(Berichten 11 - 15 uit 50) « Pagina 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 »