Bezoek aan Hann. Muenden

Vanaf Kassel

Dinsdag, 12 mei 2015, bij Kassel
Vanmorgen alweer sluierbewolking maar verder aangenaam warm (dat wil zeggen: blootje).
Ik bemachtigde eindelijk zelf de WAP key en daardoor kon ik met smartphone, tablet, Anneke’s smarty en de laptop aan de gang. Dus eindelijk de website weer bij en de post binnengehaald en verwerkt. Zwager Ton meldde dat het CJIB een briefje had gestuurd of we maar € 40,- over wilden maken i.v.m. een snelheidsovertreding van wel 5 kilometer per uur!
De lunch hebben we ook op de camping genoten en daarna vertrokken we naar Hann. Münden. Ik denk dat het staat voor Hannover Münden. Het ligt hier niet zover van weg alhoewel dat ervan afhangt hoever je omrijdt! De plaats zelf is een plaatje en ligt aan drie rivieren: Fulda, Werda en de Werra. Je ziet niet anders dan vakwerkhuizen: heel mooi. Bij een heel oude kerk, St Blasius, werd onze aandacht getrokken door a. het fraaie uiterlijk en b. de deur stond open. En je weet het: Anneke ziet een open kerkdeur en ze is al binnen! Een eigenaardige indeling: het altaar stond centraal in de kerk! Ook met het orgel was iets vreemds. Het stond op een monsterlijk onderstel half in de kerk. Heel gek. Een aardige dame wist er alles van te vertellen. Bij de laatste restauratie van de kerk in 1972-1976 werd er in de muur achter het orgel een onbekend fresco zichtbaar met de voorstelling “Annaselbdritt”. Vraag het me niet, ik weet niet wat het is. Na nog wat geslenter door de fraaie straatjes was het tijd voor een terrasje. Het werd “Küsterhof” en de bestelling luidde een Diemel Alt en een Berliner Weisse mit Schuss. Himbeerschuss in ons geval.
En toen begon het te regenen, niet te filmen, bakken tegelijk. Niets aan de hand, wachten tot het droger wordt en dan maar op pad naar de camping. Ik wilde een binnenweg naar Kassel, maar Mia wilde iets anders. Giga omrijden dus en toch over de A7: shit.
Op de camping was niet zoveel water gevallen, maar toen wij arriveerden werd dat gecompenseerd.

Woensdag, 13 mei 2015
Bij het wakker worden was het een schamele 10 graden aan boord. Kachel aan en omdraaien!
Toen de temperatuur een kleine 20 graden was durfden we uit ons holletje te komen. Het ontbijt konden we buiten nuttigen en de koffie ook. Dan op pad richting Kassel. Eerst even tanken (€1,47/ltr) en dan naar een supermarkt. Edeka was ons niet bevallen dus vonden we Lidl op ons pad. Zo, die had lekkere wijntjes! En tegen zeer sympathieke prijzen. Toch maar een paar flesjes meenemen. Een flesje Weinbrand en een Korn, ook voordelig. Dan nog even naar vlees op zoek. Wat denk je van Black Angus Steak? (Heerlijk, bleek na het bakken en garen.) Aardappeltjes erbij, rabarber en een salade: het leven is goed.
Na de lunch een zonnebadje om de non-coloured delen een beetje bruin mee te geven. En dan trekken de wolken over en steekt er een koude bries op, jammer. Ondertussen komen er toch langzaam maar zeker meer campinggasten aan. Naast ons een Nederlandse camper met het predicaat OerOud maar ziet er mooi uit. Er zit een solo-rijder in die supersnel in Adamskostuum ligt te zonnen. We krijgen en hoeven geen contact. Een Duits stel in een nieuwe Hobby caravan staat in no time op hun plek en drie tellen later staat Mr Tatoo in z’n blootje maar wel met een zwart hemd aan, de buitenkeuken aan te fakkelen! Dat duurde weer niet te lang omdat de toch koude wind zijn welbevinden aardig in de weg zat. Je merkt het, genoeg te doen en te beleven.
Eén minder puntje: de enveloppe met onze camping pasjes is niet aangekomen, dat wordt dus vrijdag.

Geplaatst door zwit.too 11:33 Gearchiveerd in Duitsland Reacties (0)

We zijn onderweg

naar Kassel

sunny
Bekijk 2015... naar het oosten op zwit.too's reiskaart.

Zaterdag, 9 mei 2015
En zo komt het dat we zaterdagmorgen, na uitvoerig afscheid te hebben genomen van Norma, om kwart voor elf de weg opdraaien richting Kassel, Duitsland voor een trip van zo’n 330 kilometer.
Op de Nederlandse wegen is het aantal caravans en campers/bussen enorm! Soms met straatjes van drie of vier achter elkaar aan. (’n Bus noemen wij een camper die bovenmodaal is en geschikt voor ca. 40 man, terwijl er maar twee inzitten.) Pas na de Duitse grens wordt het rustiger, zowel met gewone auto’s als met kampeermiddelen en kunnen we lekker doortuffen. Via de A3, A2, A4 komen we op de A44 en daaraan ligt Kassel. Wij moeten dan nog even onder Kassel langs de A7 op en dan zijn we er ook zo. De camping ligt vlak aan de A7 en dat is handig. Het is een naturistencamping (in het Duits FKK-Camping) maar gezien de temperatuur en de kogelharde koude wind zullen we er weinig van merken. We weten feilloos een campingbordje te missen en rijden ons klem op een heel smal weggetje voor een bruggetje met een rood-wit paaltje erop. We mogen en kunnen niet verder en dat zal dan ook niet de bedoeling zijn. Via een korte draai door een fraai grasland en enig rondvragen kwamen we bij een meer dan manshoog hek en daar achter zat de camping. ’n Nederlands talige dame sprak ons aan en leidde ons rond nadat we een plaats toegewezen hadden gekregen. Strak gemaaid, een zwembadje, volleybalvelden (typisch FKK) badmintonbaan, zandbak met speelgoed…. Je begrijpt het: wij komen hier de komende weken niet weg.
Maar….we hebben wel een andere uitdaging, we zijn het mapje met alle pasjes van campingorganisaties vergeten en dat scheelt enorm in de prijs per overnachting. We balen vreselijk, maar de oplossing is onderweg. Mirjam zal even langs ons hutje rijden en daar het mapje met kaartjes ophalen en vervolgens naar deze camping sturen: lief, lief, lief.
Gisteren, vlak na ons, kwam er een Fries stel naast ons staan en even later kwamen er 4 (VIER) Zweedse campers/bussen in colonne de camping op toeren. Vier van die joekels met in totaal 8 personen aan boord! Maar goed, ze hadden veel plezier met de goedkope, in Duitsland gekochte alcoholische versnaperingen. Het weer wordt steeds beter en wij steeds vrolijker.

Zondag, 10 mei 2015
We hebben lekker uitgeslapen en een Moederdag ontbijtje genoten!
Het waait nog steeds maar minder dan gisteren. Ook de zon heeft meer kracht en dat is niet verkeerd. De vier Zweedse bussen vertrekken in een van te voren besproken volgorde richting zuiden en wij rommelen wat rond de caravan, maken een praatje met de buren, lezen de Volkskrant helemaal aan flarden en nemen in Adam- en Evakostuum een zonnebad. Dat ik daar spontaan van in slaap viel was lekker, maar niet meer nadat Anneke me gewekt had en meldde dat mijn delen waar zelden zon komt nu zo rood als pas gekookte kreeften waren! Auw, dat doet zeer! Aftersun erop en het leed was deels geleden. Links en rechts verdwijnen steeds meer kledingstukken en iedereen vindt het normaal.
We nodigen de Friese buren uit voor een kopje koffie (we leren het nooit!) en daarna werden er nog wat alcoholische versnaperingen genuttigd. Leuke gesprekken, niets mis mee, maar wel een gat in onze drankvoorraad. We besluiten dat we de volgende keer dat we schijnbaar leuke mensen tegenkomen, voor te stellen wat Amerikanen in de Caribbean ook deden: neem zelf je eigen drankje mee, dan heb je daarna geen nare bijsmaak als ze de volgende morgen wegrijden/wegvaren zonder tegenuitnodiging. Ach, ’t Is iedere keer weer leren.

Maandag, 11 mei 2015
Het is een beetje sluierbewolkerig maar niet koud. We hebben lekker buiten ontbeten en de Friese buren uitgezwaaid. Na de koffie hebben we de auto gepakt en zijn naar EDEKA gereden voor een beetje inkopen. Een ongelofelijk rommelige winkel met een onlogische indeling. Maar uiteindelijk vonden we alles wat we zochten. Ook een mooi lapje gemarineerd vlees voor op de COBB. Nog even langs de EDEKA Getränken Halle om de biervoorraad wat aan te vullen. Na de lunch heeft Anneke haar kuiten laten bruinen en heb ik even een tukje gedaan.
Ik werd wakker van Anneke die Steven aan de lijn had over de Camping kaartjes. Na wat zoeken had hij ze gevonden en zou ze per snelste post opsturen naar deze camping: wij heel blij!
Om het te vieren zijn we naar het centrum van Kassel gereden voor het opsnuiven van wat cultuur en het nuttigen van iets alcoholisch op een terrasje. Nadat we de auto geparkeerd hadden bleek dat we in dezelfde buurt waren beland waar we twee jaar geleden ook waren geweest, toen vanuit de Märchen Camping in Naumburg.
Weer terug op de camping stortte Anneke zich op verse rabarber en krielaardappeltjes en ik ging slaags met de COBB. We hebben lekker gegeten. Morgen wordt het regen- en onweerachtig maar met temperaturen tot tegen de 30 graden! We zien wel wat er gebeurt.

Geplaatst door zwit.too 2:18 Gearchiveerd in Duitsland Reacties (0)

Oppassen in Monster

Reddingactie met de KNRM

Woensdag, 29 april 2015
Onze kleinzoon Yuri belde dat hij oppas nodig had op 1 mei. “M’n ouders zijn even niet beschikbaar, dus vraag ik jullie maar. Best gezellig!” Zoiets kun je niet weigeren natuurlijk.
Voor ons een mooie gelegenheid om even te proefkamperen, kijken of alles het nog doet en of we niets vergeten zijn. Na wat speurwerk kwamen we uit op Minicamping Zwetzone in Wateringen. Dat heeft alles te maken met de afstand naar Monster en veel met de prijs. De vooruitzichten zijn niet van de korte broekerige, maar je bent jong en je wilt proefkamperen. Dus…. Yuri, here we come!

Donderdag, 30 april 2015
De caravan is in topconditie en staat vrijwel bepakt en bezakt klaar in Lieren. Nog wat spullen in de auto en op naar Zwit.too. Natuurlijk even tanken bij BP Expres van Ellen en Jacques. Omstreeks 12:00 uur reden we en de Zwit.too ligt weer als een blok achter de auto. ’n Kleine twee uur later zijn we waar we moeten zijn: Camping Zwetzone aan de Zwetsloot Noord nr 7 in Wateringen.
We weten beiden wat we moeten doen om de caravan woon- en slaapklaar te krijgen, dus dat was ook zo gebeurd. De camping is een weinig gedateerd, eigenlijk een rommeltje van vaste plekbewoners en een veldje voor tijdelijke bewoners. Maar goed, we zullen er niet zoveel zijn.
Om een uur of half vijf waren we in Monster bij Saskia, Bart en Yuri. We hebben gezamenlijk gegeten.
Tegen negenen reden we weer naar de Zwetsloot.

Vrijdag, 1 mei 2015
Om half twaalf ging onze oppasdienst in en Saskia stapte op om naar een uitje van haar werk te gaan. Bart was vanmorgen al op tijd weg naar zijn werk.
Aan Yuri heb je geen moeilijke, die kunnen we wel aan. Lekker spelen en vooral bouwsels bouwen met blokjes die dan natuurlijk ritueel weer verruïneerd moeten worden. Met als resultaat dat ik weer wat anders kon gaan bouwen: leuk, doe’k graag.
Hij sliep een gat in de middag (flink afpeigeren helpt!) en toen begon het bouwen weer op nieuw.
Bart kwam op tijd thuis en Saskia een beetje later (had pech met haar Solex-je!)
De tweede overnachting in de caravan verloopt zoals altijd beter dan nacht #1.

Zaterdag, 2 mei 2015
Het is vandaag “Reddingboot-dag”, donateurs (“redders aan de wal”) krijgen daar een uitnodiging voor en mogen een ritje op een reddingboot meemaken, eventueel met een introducee.
Anneke en ik hadden het nog nooit meegemaakt, maar Bart vorig jaar wel. Hij mocht mee op onze uitnodiging. Dus vandaag was het mijn kans. In ter Heijde sloten we aan bij de rij wachtenden op het strand. Ter Heijde heeft een reddingboot die vanaf het strand gelanceerd wordt en dat is aardig spectaculair. Zeker als het een beetje doorwaait, maar dat deed het niet. Bart en ik zouden het ritje samen gaan maken.
Hoe gaat zo’n strandlancering in het werk?
De loods met daarin de reddingboot op een soort trailer met daarvoor een rupsvoertuig staat net achter de duinen in Ter Heijde. Bij een noodoproep, een May Day o.i.d., rukt deze combinatie met daarop de bemanningen (van trailer en reddingboot) uit en rijdt over het duin het strand op.
De trailer en reddingboot wordt met de neus richting zee gereden, net zolang en zover dat de reddingboot van de trailer af kan varen en de branding in kan stuiven met 30-35 knopen snelheid maximaal. En dat is spectaculair snel en bumpy kan ik je vertellen.
Wij, de Redders aan de Wal, mochten met een mannetje of 15 mee voor een ritje van een kwartiertje. Er werden wat trucjes uitgehaald en wat bochtjes gedraaid. En dan gaat het weer terug naar de kust, waar het landingsvoertuig al klaar staat om de reddingboot op te vangen. De stuurman/kapitein zoekt een goede golf op een surft mee naar het strand toe met een rotgang!
Op het moment dat hij vastloopt komt de kustploeg in actie en zet supersnel de reddingboot op de trailer en rijdt achteruit het strand op: mission completed.
Mooi evenement, we hebben er van genoten! #KNRM, hartelijk dank!
Bart en Saskia moesten naar een verjaardag en wij gingen naar de Zwetsloot en de Zwit.too.

Zondag, 3 mei 2015
Het enige wat we vandaag moeten doen is terugrijden naar Lieren en de caravan daar een weekje parkeren. Zaterdag a.s. willen we vertrekken als alles meezit!

Geplaatst door zwit.too 2:34 Gearchiveerd in Nederland Reacties (0)

Nog even wat

Wederwaardigheden

rain 13 °C

Zaterdag, 25 april
In het Stedelijk Museum in Amsterdam is een tentoonstelling van Henri Matisse en aangezien onze vriendin Mieke ook graag op museumbezoek gaat was de afspraak voor een dagje Amsterdam gauw gemaakt. Met de trein (die we wilden hebben viel uit!) waren we in ruim een uur in 010.
Met tram 2 of 5 kom je op het Museumplein. Voor het van Gogh Museum stond een rij van hier tot Tokio (veel Japanners) maar bij het Stedelijk viel het mee. Daarbij hadden we van te voren onze tickets + toeslag betaald zodat we zonder oponthoud aan onze ontdekkingstocht konden beginnen.
Het werk van Matisse is erg gevarieerd en werd in de zalen vergeleken met diverse tijd- en stijlgenoten: heel apart.
Wat ik bijzonder vond was de wetenschap dat ik 11 jaar was toe hij overleed in 1954!
Op het einde van zijn leven schilderde hij niet meer maar maakte hij “knipselkunst” , nou, dat is wel aardig, maar blinkt het meeste uit door de immense afmetingen en minder door de gebruikte motieven. Maar evengoed is zo’n speurtocht door een museum een prettige tijdbesteding!

In de trein terug hadden we een heel speciale ontmoeting. Een meisje/jonge vrouw van zeer gezet postuur en een oudere iets man zaten bij Anneke en mij tegenover elkaar. Het duurde geen vijf minuten of we werden overspoeld met informatie. Zoals daar zijn: haar ouders waren gescheiden en woonden respectievelijk in Elburg en Epe. Zij woonde nu in Almelo (met dat Stoplicht, je weet wel) en had recent een maagverkleining ondergaan. Tevens was de schutting tijdens die laatste storm, U weet wel, ondersteboven gedonderd en met de Poolse buren was geen goed woord te wisselen…pfffttt. Zo, dat was eruit. Haar reispartner was gelukkig minder spraakzaam: hij zat in de logistiek. Never a dull moment with the NS!
Een maal in Apeldoorn spoedden we ons gedrieën naar Restaurant #VOOR alwaar we ons tegoed deden aan voldoende spijs en drank en ons laafden aan goede gesprekken. Na afloop brachten we Mieke naar huis: ze zou morgen met hondje Veere haar fiets bij het station wel ophalen.
Vermoeiend dagje vandaag maar erg leuk en lekker.

Geplaatst door zwit.too 9:45 Gearchiveerd in Nederland Reacties (0)

Oke, we gaan ...

naar het oosten

30 maart 2015
We hebben zo ongeveer in beeld wat we dit jaar met de caravan willen gaan doen.
Dwars door Duitsland richting Tsjechië. Natuurlijk willen we Praag bezoeken, we zijn er met een handelsmissie al eens geweest, maar da’s toch anders.
Dan lekker rond rommelen door Tsjechië en verder naar Slowakije. Ook daar hebben we een paar zaken die we willen bezoeken en veel genieten van het landschap. Vervolgens staat Hongarije op het programma en dan via Oostenrijk weer richting Nederland.
Maar dat alles kan nog helemaal veranderen! Zoals jullie dat van ons gewend zijn!

Vrijdag, 24 april
….en het loopt allemaal anders dan we een maand geleden dachten.
We hebben afscheid moeten nemen van een goede vriend die we al 47 jaar kennen: heel triest. Een van onze zwagers werd getroffen door een hersentumor en ligt nu in het Radboud UMC.
Anneke wordt op 6 juli geopereerd aan een bijschildklier en daarna ben ik echt aan de beurt voor een heupvernieuwing. Maar voor de rest gaat het prima met ons!
We hebben een planning!!! De negende mei willen we vertrekken met de caravan naar de boven beschreven bestemmingen.
Als er niets tussen komt dus.

Geplaatst door zwit.too 2:09 Gearchiveerd in Nederland Reacties (0)